معیارهای غربالگری مقرون به صرفه برای دیابت نوع 1

6 مه 2020 - غربالگری های بهداشتی می توانند بیماری ها را زودتر شناسایی، و به بیماران کمک کنند که از بدترین عواقب یک بیماری جلوگیری کنند یا حتی از پیشرفت آن به طور کلی جلوگیری نمایند. به غربالگری فشار خون قبل از بروز سکته مغزی، یا ماموگرافی برای تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه فکر کنید. غربالگری به بیماران پیش از ظهور علایم بیماری کمک می کند تا اقداماتی را برای کاهش خطر و بروز نتایج فاجعه بار انجام دهند.

به تازگی، محققان امکان سنجی غربالگری عمومی جمعیت را برای شناسایی کودکان و نوجوانان در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 1 آغاز کرده اند، جایی که می توان تخریب خود ایمنی سلولهای تولید کننده انسولین را سالها قبل از شروع هایپرگلایسمی شدید و وابستگی مادام العمر به تزریق انسولین تشخیص داد.

این گروه به رهبری پرفسور Rewers ، در مرکز دیابت باربارا دیویس در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو، مطالعه غربالگری "خود ایمنی برای کودکان(ASK)  " را بر روی25000  کودک و نوجوان 1 تا 17 سال، در منطقه ی Metro Denver انجام دادند. نتایج امیدوار کننده ی آنها نشان داد که غربالگری می تواند بروز کتواسیدوز دیابتی (DKA) ، را که یک عارضه خطرناک برای دیابت است تا حد زیادی کاهش دهد، توجه به این نکته ضروری است که DKA در بیش از نیمی از کودکان تازه تشخیص داده شده در کلرادو گزارش شده است.

چالش این بود که برای جلوگیری از تنها یک مورد DKA هزاران تست غربالگری باید انجام شود. به نظر می رسد که برای بسیاری از شرکتهای بیمه، هزینه ی غربالگری بیش از سود آن است. با این حال، محققان هفته گذشته در ژورنال Diabetes Care ، گزارش دادند که مزایای غربالگری بسیار فراتر از جلوگیری از وقایع DKA است، نتایج آنها نشان داد که غربالگری ممکن است مقرون به صرفه تر از آنچه قبلاً تصور می شد، باشد.

نویسنده ی ارشد این مقاله، دکتر Brett McQueen ، استادیار دانشکده ی داروسازی و علوم دارویی CU Skaggs  ، می گوید: وقتی مردم به ارزش غربالگری سلامت فکر می کنند، اولین چیزی که به فکرشان می رسد، سادگی این روش برای شناسایی زودهنگام افراد در معرض خطر و اثرات سلامتی و اقتصادی آن در جلوگیری از پیشرفت یک بیماری است. غربالگری دیابت نوع 1 قبل از ظهورعلائم، نه تنها در جلوگیری از وقوعDKA ، مهم است بلکه اکنون بخوبی مشخص شده است که این کار به طور بالقوه ممکن است در آینده، حتی فراتر از جلوگیری از یک رویداد تهدید کننده ی زندگی عمل کند. دانستن اینکه شما در معرض ابتلا به دیابت نوع 1هستید، می تواند به طور بالقوه کل زندگی شما را تغییر دهد.

به طور کلی، این مطالعه نشان داد که اگر غربالگری منجر به کاهش 20 درصدی در حوادث DKA و همچنین کنترل بهتر دیابت به میزان قابل توجهی پس از تشخیص شود، هزینه غربالگری به دلیل کاهش عوارض دیابت، سبب صرفه جویی بیشتر در هزینه های بلند مدت می گردد. علاوه بر مزایای بلند مدت اجتناب از DKA ، این مطالعه همچنین توانایی غربالگری را در بهبود کیفیت کلی زندگی از طریق کنترل بهتر بیماری برجسته می کند.

دکتر مک کوئین می گوید: حتی پیشرفت های اندک در کنترل گلایسمی در طول زمان می تواند تفاوت زیادی در سلامت بلند مدت ایجاد کند.

او افزود: آگاهی ایجاد شده از طریق غربالگری می تواند رفتارهایی را آغاز کند که باعث بهبود کنترل قند خون می شود. مانند انتخاب شیوه ی زندگی سالم زیرا فرد می داند که در معرض خطر دیابت نوع 1 قرار دارد، بنابراین باید وقت، پول و تلاش بیشتری را برای سالم ماندن صرف کند.

روش دیگر برای افزایش ارزش غربالگری، کاهش هزینه های انجام آن است، به عنوان مثال غربالگری در مناطقی که دارای زیرساخت های غربالگری هستند، انجام شود یا انجام تدابیری که قیمت غربالگری را کاهش دهد.

دکتر مک کوئین می گوید: کار ما این نیست که بگوییم، آیا غربالگری ارزشش را دارد یا ندارد، بلکه کار ما نشان دادن این موضوع به ارائه دهندگان است که چگونه غربالگری را مقرون به صرفه تر کنند - نشان دادن آنچه ما باید به عنوان پزشکان و ارائه دهندگان انجام دهیم تا ارزش بالینی این کار مشخص شود و بتوانید مزایای آن را نشان داده و از غربالگری در مناطق مناسب با جمعیت مناسب استفاده کنید. مطالعه ی ما نشان می دهد که این کار در طولانی مدت می تواند از ارزش بالایی برخوردار باشد.

حال با تصویر بهتری که از عوامل تاثیر گذار بر ارزش غربالگری دیابت نوع 1 بدست آورده ایم، کار آینده ی این تیم شامل تعریف روش هایی برای غربالگری است که می تواند ارزش آن را افزایش دهد، از جمله تعیین برنامه ی سنی برای غربالگری بهینه و شاید پیش غربالگری ژنتیکی برای آزمایش زودهنگام جمعیتی که در معرض بیشترین خطر قرار دارند.

مک کوئین می گوید: اگر شما از خطر ابتلای بالاتر خود به دیابت آگاه نباشید، کیفیت و کمیت زندگی شما در آینده تهدید خواهد شد. هرچه زودتر بدانید که در معرض خطر هستید، بیشتر می توانید برای داشتن زندگی طولانی تر و بهتر اقدامات لازم را انجام دهید.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/05/200506091545.htm